.................selamat datang my dear all.................

......Assalamualaikum......

Terima kasih kepada korang yg dtg jenguk2 blog ni.
..

Aku hanya menulis ttg 'Personal Life-hepy + sad' ttg 'photography' dan ttg 'i am B2B', as a M2B n now i am mama.. hehehe.. like! like! like!

Tinggalkan link anda utk aku jejak kembali .

































.:TQ 4 yr supporting & i follow u next:.

.:be my stalker:.

.:klik iklan ni:.

July 3, 2013

Misi membasuh baju2 baby... waiting for my little price!!

Assalamualaikum................ hai...


Photo: terr.....panjat papa.. * blik kje tgok bju2 baby dah basuh.. wahhhh,sjuk mata memandangnya.. :) <3 u Bintang Hati

ari sabtu airtu 29.6.2013 adalah saat yg aku tgu2...
wlupn penat lelah tgk umah masih lg bersepah sejak pindah
tp aku gagahkan jua

sumpah.....! mmg mcm tongkang pecah umah aku..
kudrat aku ni x brapa nk mengizinkan utk kemas umah..
aku buat skit je, dh penat, nk tidooo...

tp utk my little price..
aku gagahkan jua...

sbnrnye aku x tau pn baju2 baby ni kene basuh dlu..
sbb selama aku idup ni pun.
baju yg aku bru beli aku trs pki,  x basuh..
tu la tabiat aku.. pd aku nk basuh bju tu lambat sbb x sabar nk pakai..hihihi..
so far alhamdulillah, xde la kulit aku alergic klu pki baju baru yg x basuh lg.
mak mertua pn awl2 dh pesan suh basuh dlu baju2 baby tu..



misi bermula
dgn membuka semua plastik & price tag!... 



mula2 rendam semua & tgk mana yg trn kaler..
so aku tgk baju biru turun kaler, so aku asingkan..




lampin pun aku asingkan rendam dlm 1 baldi..
sbnrnya aku x psti berapa lama aku rendam.. main agak2 je..
spt yg aku jln2 kat blog mummy lain...
aku x la gunakan pencuci khas mcm baby pureen detergen tu...
x sempat nk bli & aku x tau pn.. dh baca blog lain baru tau.
so, aku gunakan detergen yg ade je..sabun pencuci biasa & soflan je...

hurm .. nmpknya mmg aku x larat la nk membilas pki tangan...
lps je rendam aku msk mesin je, sambil basuh dgn air biasa 
so, aku x letak sabun.. cuci kosong je sbb aku x nk bau detergent yg aku guna td
terlalu kuat baunya... 
nnt2 la aku bli detergen khas utk baju baby.. heeeeeeeeee...

pendek kate, segalanya aku msk mesin je akhirnya...
aku x mampo kot nk cuci pki tangan.. 
serahkan saje pada mesin..



nk tnya korang,
petua ni msh available tak?

ok, ade la sorang membe aku ni pesan 
klu basuh baby jgn guna mesin..
kne cuci tangan 
x blh perah sgt...perah ala kadar
n sidai..
katanya nnt baby mudah sembelit/nakal/degil...
atau kulit baby nnt sensitif...

actually, mak aku hatta mak mertua pun x pernah pesan apa2 psl ni..
ker, dorang lupa nk ckp kot.. 
bkn nk percaya ape pun
pd aku sebb tu sgt x logik
cite dgn husband pun, dia kate mengarut lah!..

bile ade sorang membe ni bitau dia guna mesin je sng!..
hahahaa
sng ati aku kan.. guna je mesin.

tu bergantung pd kulit baby nnt...
x semua kulit baby sama 
yg pntg sbg ibu kite berdoa semoga bakal baby nnt sihat & sempurna..
insyallah..

serupa jg aku pnh dgr minum air soya kulit baby putih n bersih..
ye mmg ade kulit yg cantik slps lahir, alhamdulillah..

tp ade jg yg pesan jgn minum air soya, mmgla kulit putih
tp kulit baby nnt sgt2 sensitif...
klu nk minum soya pn, minum soya yg dibuat sendiri, rendam sendiri dan bkn dr belian dr kedai..
wallahualam...

segalanya bergantung pd pemakanan ibu semsa mengandung.. 
selainnya berdoa pd Allah semoga baby kite nnt dijauhi dr sbrg penyakit.. 
malah sihat walafiat..... 










6 comments:

Lee said...

Hi Bintang Hati, wow, Banyak baju you have to wash.
Nice picture, well taken.....with that sunlight coming thru.
Have a nice day and simpan satu lagu dalam hati.
Lee.

Unknown said...

tq uncle lee ...hihi.
tq sudi dropping here ...

cikCT said...

pernah dgr jgk yg psl petua tu.masa jaga adik time dia kecik2 dulu. jgn basuh ke spine pakai machine.

mcm pelik jgk lah. pastu takkan nk guna tgn pulak kan..kalau rajin takpelah jgk. ni pemalas bebenau.. mmg taklah nk suruh buat guna tgn. hehe

Unknown said...

btl2 ct.. cik bin ni mlas + x larat nk duduk dlm bilik air lelama.. last2 mnt je spin.. nk rendam pun dh x larat dh..

Hazlina Shahrel @ The QueenWidelia said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

ayong :.. mcm2 petua dh dgr psl basuh baju baby ni.. tp x ikut sgt... buat mn yg sng je ..

.:Klik la iklan ni ha:.