.................selamat datang my dear all.................

......Assalamualaikum......

Terima kasih kepada korang yg dtg jenguk2 blog ni.
..

Aku hanya menulis ttg 'Personal Life-hepy + sad' ttg 'photography' dan ttg 'i am B2B', as a M2B n now i am mama.. hehehe.. like! like! like!

Tinggalkan link anda utk aku jejak kembali .

































.:TQ 4 yr supporting & i follow u next:.

.:be my stalker:.

.:klik iklan ni:.

October 29, 2010

A - Z Blog!

Assalamualaikum VVIP yg aku syg dan teman2 dekat...hehe...


Rasa makin seronok lak nk corat coret kat blog aku ni.Erm, aku nk kenalkn kat korang 1 buku yg pertama aku beli kat MPH Alamanda semata2 utk menjadi seorang blogger akhir thn lps (2009). Buku ni aku beli ats sbb excited sgt nk buat 'Cupcakes'.Konon2 nk buat blog utk cupcakes la kan.kononnyee....
Wlaupun pn ms tu aku tgh cari buku yg sesuai ttg blog,buku ni gak yg menarik perhatian aku sbb tajuk keciknya 'TIP UTK BLOGGER WANITA'...keh keh keh..dah tentu lah aku yg wanita ni minat nk membeli.


ms tu aku rs RM16.50 utk 1 buku ni amt mahal,tp sbb sungguh2 nih nk wat blog n cupcake,aku byr gak la kat kaunter MPH tu.Niat asal ms nk tgk buke ni aku ingat nk bace je dlm MPH tu...kuikuikui,tp yg spoil nye buku ni dibalut rapi oleh sang plastik nipis tuh,ape ntah nama plastik tu...klu nk koyak skit plastik tu, aku rs kejam sgt lak kan..lg lak buku ni kan ilmu,so kene la berkat dlm mendapat ilmu.
Spi opis je aku trs bace  buku ni...yup!mmg berbaloila aku beli sbb info2 ttg blog bg aku yg sgt2 beginner ni mmg patut la aku fham yg basic2 dl.berblogging ni kan byk sgt bahase sentifik,jenuh gak la aku nk fhm mule2 tp sonok nye psl,akhirnye aku fhm sendiri.Setiap tulisan Ani Nadila ni mudah aku nk fhm sbb penggunaan bhs yg sempoi,pendek tp padat.


Disenaraikan juga jenis2 blog yg terdpt kat internet dunia ni,so kite leh pilih la mn yg kite nk tp hos blog  yg paling laris digunakan ialah BLOGGER la.Baca..punye baca dan baca lagi, mate aku ni tertarik pd 'Tip jana kewangan di Blog'....haaa, bab ni gerenti aku suke,bkn korang jek suke tau!tp ms aku mule2 bace ttg tips ni aku belum rs nk menjadi mate duitan lg,sbb aku tau bace jek, tp aku x fhm ape pun.hehehe..
Step by step yg Ani Nadila tulis utk kite fhm mcm mn care nk mulakan buat blog.so, x heranlah klu dia selitkan jg 'ape yg perlu buat' & 'ape yg jgn dibuat' semasa men'create' blog. siap dgn tatacara berblogging yg baik lg tau...nk kate ari2 gak la aku belek2 buku ni,sbb byk gak benda yg aku x fhm lg wlupun dah katam.
Namun, hajat aku nk buat blog ms tu tergendala abis sbb aku kene korbankan ms aku utk sambung study. Nmpknye cobaan utk membuat cupcakes juga hancusss lebusss!!!huwaaaa... yg wat aku nk nangis, segala peralatan nk buat cupcakes sume aku dah bli daa...berangan pun dah spi ke sudah nk letakkan cupcake aku tu dlm blog.huhu..jwbnye, buku ni mmg tersimpan rapi dlm bilik.TITIK.
Thn 2010 ni aku lbh minat pd bidang foto lak...so, dptla aku bli laptop & nikon D3000...dlm ms setahun tu dok pk gak, ape aku nk buat yek...tibe2 adea aku dtg nk buat foto melalui online shop..hehehe...dtg lg idea nk meniaga aku.sekali lg sbenrnye aku x berapa yakin dgn aku ni, sbb aku ni kdg2 ckp je nk wat ni la, nk wat tu la, tp last2 x jd gak..spi hosmet aku kate, 'ai maz, aritu kate ko nk wat cupcake, ni nk buat foto dgn blog plak?' Eerk...terpana hatiku seketika...kikikiki..akk hosmet ni mcm fhm jek perangai aku.tp dgn lafaz niat yg iklas, aku xkan benarkan hosmet aku tu ckp gitu agi kat aku...kire aku sahut la cabaran dia dlm diam.


maka, aku kuarkan la balik buku A - Z Blog aku ni utk study blk spi abis..Mcm bace al-quran lak nk katam sekali lgik.hehehe.Nyata, x sia2 la aku beli buke ni sbb akhirnye berguna juga utk aku berblogging spt sekarang ni.Nah! terbukti aku dpt siapkan 2 blog dlm ms x spi sebln...wah, bangga gak aku, sbb aku x perlu minta org buatkn blog ni.yg plg best,aku dah ade pengalaman yg berguna  dlm membuat blog.yei..yeiiii...aku syg ko cik maz..hehehe

0 comments:

.:Klik la iklan ni ha:.